Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
29 lipca 2025

Historia 20 lat europejskich sukcesów Aygo – miejskiego bestsellera Toyoty

Toyota Aygo pojawiła się na rynku europejskim w 2005 roku, całkowicie odmieniając segment kompaktowych samochodów miejskich. Po dwóch dekadach obecności ten najtańszy model Toyoty przekształcił się w stylowego crossovera, który już niedługo stanie się pierwszym w swojej klasie autem wyposażonym w niezawodny i efektywny napęd hybrydowy.

Aygo stało się synonimem małego samochodu miejskiego zaprojektowanego z myślą o europejskich użytkownikach. Model zadebiutował w marcu 2005 roku i szybko zyskał status najlepiej sprzedającego się auta w swojej klasie. Od momentu wprowadzenia na rynek do klientów trafiło już 1 737 000 egzemplarzy dwóch poprzednich generacji Aygo oraz najnowszej wersji – crossovera Aygo X. Ta najmniejsza Toyota zdecydowanie zdominowała segment A na wielu rynkach. W Polsce, po pierwszej połowie 2025 roku, Aygo X osiągnęło imponujący udział w rynku wynoszący aż 49,3% w swojej kategorii.

Projekt B0“ początkiem rynkowego sukcesu

W 1999 roku Toyota Starlet została zastąpiona przez większą Toyotę Yaris, a w ofercie marki pojawiła się przestrzeń na jeszcze mniejszy samochód miejski. Celem było stworzenie kompaktowego, zwrotnego i atrakcyjnego auta przeznaczonego dla klientów z Europy. W rezultacie Toyota Motor Corporation wraz z PSA Peugeot Citroën opracowały prototyp o nazwie roboczej „Projekt B0”. Toyota odpowiadała za aspekt techniczny, natomiast każda z marek zaprojektowała auto we własnym stylu – tak powstały Toyota Aygo, Citroën C1 oraz Peugeot 107, które po raz pierwszy zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Genewie w 2005 roku.

Pierwsza generacja Aygo miała 3,40 m długości, 1,61 m szerokości oraz 1,46 m wysokości, a średnica zawracania wynosiła tylko 9,5 m – wymarzone parametry do jazdy po mieście. Najmniejsza Toyota wyróżniała się dynamiczną, młodzieżową stylistyką, a przestronne wnętrze oferowało komfortową przestrzeń dla czterech dorosłych osób. Wysoka jakość wykonania kabiny wyróżniała Aygo na tle konkurencji, a różnorodne opcje kolorystyczne, wersje wyposażenia oraz dwa faceliftingi w 2008 i 2012 roku sprawiały, że samochód pozostawał nowoczesny i atrakcyjny.

Toyota Aygo była oferowana jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Napęd zapewniał oszczędny 3-cylindrowy silnik VVT-i o mocy 68 KM, który zdobył m.in. tytuł „Najlepszego silnika 1.0”. Jednostka ta współpracowała z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub z bezsprzęgłową, zautomatyzowaną przekładnią MultiMode. W ofercie znalazł się także 1,4-litrowy diesel o mocy 54 KM.

Druga ganeracja Toyoty Aygo nawiązująca do japońskiej kultury

Miejski bestsellet Toyoty drugiej generacji ujrzał światło dzienne w 2014 roku. Model nadal był dostępny jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, jednak przeszedł kompletną metamorfozę stylistyczną. Zaokrąglone kształty zastąpiły ostre, dynamiczne linie inspirowane mangą i anime, a charakterystyczny motyw „X” na przedzie od razu przyciągał wzrok. Elementy japońskiej kultury znalazły też swoje odzwierciedlenie we wnętrzu auta. Dodatkowo w ofercie pojawiła się szeroka paleta efektownych kolorów, liczne edycje specjalne oraz ciekawe opcje wyposażenia, takie jak składany dach z materiału czy system audio JBL.

Aygo drugiej generacji zyskało przestronniejszą kabinę oraz bagażnik powiększony o 29 litrów. Samochód był o 25 mm dłuższy niż poprzednik, a linia dachu została obniżona o 5 mm, mimo to przestrzeń nad głowami pasażerów z przodu wzrosła o 7 mm, a długość wnętrza powiększyła się o 9 mm. Pod maską znalazł się ulepszony silnik 1.0 VVT-i o mocy 69 KM dostępny z systemem Stop & Start oraz z manualną skrzynią biegów lub automatyczną przekładnią X-shift. Po faceliftingu w 2018 roku moc jednostki wzrosła do 72 KM.

Toyota Aygo X odmienia segment A

W 2021 roku Toyota zapowiedziała rewolucję w klasie najmniejszych samochodów. Prototyp Aygo X prologue stworzony przez francuskie studio Toyota ED2 zapowiadał miejskiego crossovera, którego wersja produkcyjna, przedstawiona kilka miesięcy później, niemal nie różniła się stylistycznie od konceptu. Sukces sprzedażowy potwierdził, że najmniejszy crossover Toyoty przypadł klientom do gustu.

Dzięki wykorzystaniu platformy GA-B, znanej również z modeli Yaris i Yaris Cross, wnętrze Aygo X stało się bardziej przestronne. Długość auta zwiększyła się o 235 mm, a rozstaw osi o 90 mm, co pozytywnie wpłynęło na komfort pasażerów. Pojemność bagażnika wzrosła do 231 litrów, czyli o 63 litry więcej niż w poprzedniku. Pomimo większych wymiarów Aygo X zachowało zwinność idealną do miasta – promień skrętu to tylko 4,7 metra. Większe, 17- i 18-calowe felgi oraz podniesiony prześwit ułatwiają pokonywanie przeszkód takich jak wysokie krawężniki.

Podobnie jak wcześniejsze modele Aygo X wyróżnia się efektownymi kolorami, w tym dwukolorowymi nadwoziami, odważnym designem wnętrza oraz szerokimi możliwościami personalizacji. W ofercie znajdują się także limitowane edycje specjalne. Standardowe wyposażenie obejmuje rozbudowane systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE. W wyższych wersjach dostępny jest system multimedialny Toyota Smart Connect z nawigacją online, system audio JBL o mocy 300 W oraz elektrycznie otwierany miękki dach.

Za napęd odpowiada produkowany w Polsce sprawdzony, oszczędny, trzycylindrowy silnik 1.0 o mocy 72 KM ze skrzynią manualną lub automatyczną do wyboru. Aygo X to jednocześnie najtańszy crossover w ofercie Toyoty – ceny modeli z 2025 roku zaczynają się od 65 900 zł i są objęte rabatem sięgającym nawet 6000 zł.

Aygo X Hybrid – hybrydowy przełom

Rok 2025 przynosi kolejną rewolucję – w najmniejszym modelu Toyoty w Europie Aygo X po raz pierwszy pojawi się napęd hybrydowy. Układ produkowany w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) sprawi, że Aygo X Hybrid stanie się najmocniejszą, a jednocześnie najbardziej ekonomiczną wersją miejskiego modelu w historii. Hybryda o mocy 116 KM pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż 10 sekund, utrzymując zużycie paliwa na bardzo niskim poziomie. Będzie to również pełna hybryda o najniższej emisji w całej gamie Toyoty – zaledwie 86 g CO₂ na 100 km.

Nowa wersja Aygo X Hybrid zyskała odświeżoną stylistykę. Przeprojektowana maska, nowe reflektory oraz grill podkreślają dynamiczny charakter miejskiego SUV-a. Kierunkowskazy boczne przeniesiono do obudów lusterek, a czarne osłony nadkoli kryją 17" lub 18" felgi aluminiowe. Wnętrze zostało lepiej wyciszone i zmodernizowane, a przed oczami kierowcy znalazł się 7" cyfrowy zestaw wskaźników. Aygo X Hybrid zachowuje dotychczasową zwinność – rozstaw osi wynosi wciąż 2430 mm, promień skrętu to 4,7 m, a pojemność bagażnika pozostała na poziomie 231 litrów.

W ofercie Aygo X Hybrid pojawi się również po raz pierwszy sportowa wersja GR SPORT inspirowana sukcesami TOYOTA GAZOO Racing. Otrzyma ona amortyzatory o zmienionej charakterystyce, sportowe akcenty stylistyczne nadwozia i wnętrza, unikalne felgi GR SPORT oraz dostępny wyłącznie w tym wariancie lakier Mustard zestawiony z czarną maską, dachem i tylną częścią nadwozia.