Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
11 czerwca 2025

Zespół TOYOTA GAZOO Racing zaprezentował w Le Mans nowy prototyp

Wyścigowy GR LH2 Racing Concept na ciekły wodór

Na kultowym torze Circuit de la Sarthe w Le Mans zespół TOYOTA GAZOO Racing zaprezentował zasilany ciekłym wodorem GR LH2 Racing Concept. Wyścigowy samochód zasilany ciekłym wodorem mogli podziwiać kibice odwiedzający strefę H2 Village.

Rywalizacja w rajdach i wyścigach – zdaniem kierownictwa Toyoty – jest jednym z kluczowych etapów pracy nad rozwojem zaawansowanych technologii do samochodów drogowych. Koncern dąży też do jak najszybszego osiągnięcia neutralności klimatycznej, w czym pomóc ma m.in. upowszechnienie wykorzystania wodoru w transporcie.

Wodorowa jednostka spalinowa Toyoty sprawdzona w motorsporcie

Nad wodorowym silnikiem spalinowym Toyota pracuje od lat. Jednostka ta była m.in. wykorzystywana w wyścigowych samochodach startujących w japońskiej serii Super Taikyu. W 2021 roku testowano Corollę zasilaną wodorem w stanie gazowym, od 2023 roku samochód ten wykorzystuje już ciekły wodór.

W 2022 roku zaczęto testować potencjał wodorowych silników pod kątem rajdów. Przejazdy pokazowe podczas Rajdu Ypres, jednej z rund mistrzostw świata, zaliczył prototypowy GR Yaris H2 Concept.

W 2023 roku w Le Mans pojawiła się wodorowa Corolla, pokonując okrążenie pokazowe kultowego toru Circuit de la Sarthe. Japońska marka pokazała też model GR H2 Racing Concept, który prezentuje potencjał wykorzystania wodorowych technologii w wyścigowych samochodach rywalizujących w Le Mans.

Nowy GR LH2 Racing Concept

W ciągu ostatnich dwóch lat projektanci TOYOTA GAZOO Racing poczynili ogromne postępy w pracach nad technologią wodorową. W efekcie ich działań powstał m.in prototypowy GR LH2 Racing Concept, który został zaprezentowany 11 czerwca br. w Le Mans. Samochód wykorzystuje hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Auto ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Nowy prototyp bazuje na modelu GR010 HYBRID startującym obecnie w mistrzostwach świata w topowej klasie Hypercar.

Debiut nowego prototypu GR LH2 Racing Concept połączono z obchodami 40-lecia startów Toyoty w legendarnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Startujące w 93. edycji wyścigu samochody zespołu otrzymały specjalne barwy, które nawiązują do tej rocznicy. Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries wystartowali GR010 HYBRID z numerem 7, który otrzymał biało-czerwone malowanie nawiązujące do ikonicznego modelu TS020 z 1998 roku. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa zasiedli za kierownicą matowoczarnego GR010 HYBRID z numerem 8.